Zagospodarowanie terenu przy GOK w Miastkowie, część II…

W 2019 roku w gminie Miastkowo zrealizowano inwestycję pn. „Zagospodarowanie terenu przy Gminnym Ośrodku Kultury poprzez budowę trzech obiektów rekreacyjnych”. W ocenie wielu osób zainteresowanych wykonaniem tego przedsięwzięcia, budzi ona do dzisiaj kontrowersje. Część pierwsza traktowała o przetargach mających wyłonić wykonawcę tej inwestycji. W części drugiej zostanie przybliżony czytelnikom aspekt dotyczący poprawności sfinansowania tej inwestycji w odniesieniu do obowiązujących ustaw. Przypomnę, że koszt tego zadania w trakcie procedury przetargowej - wyłaniającej wykonawcę - wzrósł o prawie 70 procent.

Nie do końca jestem przekonany, czy to co napisane poniżej można oceniać w kategorii dystopii, która w określonym czasie stanowiła synonim antyutopii. Pierwsza pozwala ukazać, do czego mogą prowadzić istniejące współcześnie negatywne zjawiska. Druga zaś koncentruje się na krytyce wizji społeczeństwa i programów naprawczych. Jednakże w obu przypadkach mamy do czynienia z nieprzyjazną rzeczywistością. W dystopiach rozpadowi ulega obowiązujący system, zaś z antyutopią mamy do czynienia w wyniku degeneracji rzeczywistości, która pozornie jest idealna. Przepraszam za ten zawiły wstęp. Wracam do meritum.


Ustawa o finansach publicznych wymaga aby zamawiający z sektora finansów publicznych zaciągał zobowiązania w zakresie przewidzianym w swoim planie /budżecie/. Jeśli jednak zamawiający zaciąga zobowiązanie, wykraczając poza zakres wydatków przewidzianych w planie finansowym /budżecie/, stanowi to naruszenie dyscypliny finansów publicznych nawet w przypadku, gdy plan zostanie w późniejszym terminie zmieniony, a także gdy umowa o zamówienie publiczne zostanie później dostosowana do planu finansowego /m.in. KIO-KD-2-15/. Artykuł 44 ust. 1 ustawy o finansach publicznych stanowi m.in., że wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokości ustalonych w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego.

Z analizy dostępnych dokumentów wynika, że Urząd Gminy w Miastkowie w wyniku przetargu wyłonił wykonawcę i wybrał ofertę o wysokości, na którą nie miał pełnych środków zabezpieczonych w budżecie. Jak wiemy z poprzedniej publikacji, różnica kwoty pierwotnej do ostatecznej była znaczna, bo aż o prawie 70 procent.

Inwestycja, która jest przedmiotem niniejszego rozważania, został w całości wykonana w 2019 roku, o czym oficjalnie informację upubliczniono. Natomiast środki, które w pełni zabezpieczały inwestycję ujęto w budżecie na 2020 rok. Zaistniało zatem prawdopodobieństwo, że w tym przypadku mogło dojść do rażącego naruszenia dyscypliny finansów publicznych, bowiem pełnymi środkami na wykonanie inwestycji budżet gminy Miastkowo w 2019 r. nie dysponował ani w dniu przetargu ani w miesiącach późniejszych. Zatem całe to finansowe przedsięwzięcie kłóci się z wyżej przywołaną ustawą. Zaznaczyć przy tym trzeba, że po analizie zapisów sesji Rady Gminy Miastkowo, także tej budżetowej w dniu 30 grudnia 2019 r., kiedy wprowadzono pełną kwotę na inwestycję już wykonaną, na żadnej z nich nie omawiano tak poważnego wzrostu kosztów wykonania tej inwestycji oraz przyczyn, które mogły do tego doprowadzić.

Osobiście sądzę, że aby wykluczyć dwuznaczności, wypełnić lukę w niewiedzy radnych i społeczności należy zbadać, czy nie doszło rzeczywiście do przekroczenia dyscypliny finansów publicznych przy realizacji tej inwestycji. Radni z obowiązku powinni uchwałą lub w jakiś inny prawnie umocowany sposób zwrócić się o zbadanie całości sprawy przez RIO. W ten sposób wykluczono by wszelkie wątpliwości, uwiarygodniono działania decydentów gminy i ostatecznie zamknięto temat. Być może, czego nie można wykluczyć, też inne instytucje są władne rozwiązać ten nurtujący społeczność gminną rebus. Samorząd ma do tego instrumenty, być może jest okazja by je uczynnić. Pozdrawiam Czytelników.

Uzupełnienie

Dołączam bardzo istotny Załącznik Nr 3 do Uchwały NR IX/56/19 Rady Gminy Miastkowo z dnia 30 grudnia 2019 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Miastkowo na rok 2020: Limit wydatków na zadania inwestycyjne realizowane w 2020 roku.

Proszę zwrócić uwagę na dział 921, gdzie w rozdziale 92109 w paragrafach 6057 i 6059 zapisano wydatki inwestycyjne pn. „Zagospodarowanie terenu przy GOK w Miastkowie” na łączną kwotę 787.932,00 zł. Jak w takim razie finansowano tę inwestycję w 2019 roku? A może to jakaś nowa inwestycja? A może wykonawca kredytował wykonanie inwestycji? I kluczowe pytanie: kiedy konkretnie zapłacono wykonawcy za wykonanie inwestycji?
Przypomnę dla porządku, że oferta wykonania inwestycji, którą wyłoniono w przetargu opiewała na kwotę 774.000,00 zł a gmina na dzień przetargu miała na ten cel przeznaczone w budżecie 460.000,00 zł plus dotacja ok. 67.000,00 zł.

Komentarze

  1. Rebus może rozwiązać kompleksowa kontrola NIK.

    OdpowiedzUsuń
  2. To byłoby chyba najlepsze rozwiązanie. Tak chaotyczną prezentację projektu budżetu to można spotkać tylko w tej gminie. Radni to ludzie z pewnością wykształceni, nie mieli problemu z przyjęciem uchwały, "że tak powiem proszę państwa" pytania są- nie ma, to głosujemy, wszystko jest zgodne z literą prawa. Nadwyżka -to może schowek na gorsze czasy, za opracowanie dokumentacji to słyszeliśmy z ust Pana Wójta jak referował ponad 15 tyś. w roku 2019 chyba zapłacono.

    OdpowiedzUsuń
  3. Uchwałę Rady trzeba zaskarżyć i dobrze sprawdzić co ci Państwo Radni nawywijali jeszcze przez tyle lat

    OdpowiedzUsuń
  4. Kierujemy ukłon do Rady o podjęcie stosownej uchwały w tej sprawie

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty - wszystkie okresy

Łomża pożegnała ks. biskupa Stanisława Stefanka…

Bal charytatywny z przykrą „atrakcją”…

Nie oszukujmy się i powiedzmy wprost, wakat na tym stanowisku może przynieść tylko pozorne oszczędności…

Apel do prezydenta Mariusza Chrzanowskiego i samorządu…

Słowa bp Stepnowskiego wybrzmiały, jakby obce mu były wskazania Kodeksu Prawa Kanonicznego oraz Soboru Watykańskiego II…