O przebiegu kolei z CPK...

W czwartek 2 czerwca br . o godz. 17:00 w Hotelu Gromada przy ul. Rządowej 1a odbędą się konsultacje społeczne w sprawie projektu pn.: „Budowa linii kolejowej nr 29 odc. Ostrołęka – Łomża – Pisz - Giżycko” w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, dedykowane mieszkańcom Łomży. Tydzień przed tym spotkaniem z pełnomocnikiem rządu ds. CPK Marcinem Horałą, odnośnie planowanego przebiegu szybkiej kolei przez nasze miasto rozmawiał zastępca prezydenta Łomży Andrzej Garlicki w towarzystwie posła Kazimierza Gwiazdowskiego.

Od blisko 30 lat nasze miasto jest białą plamą na kolejowej mapie Polski, ale niebawem ma to się zmienić. – Cieszymy się, że Łomża została uwzględniona w rządowych planach dotyczących budowy linii szybkiej kolei. Jest to ogromna szansa na cywilizacyjny skok całego regionu – podkreślał na spotkaniu z-ca prezydenta Andrzej Garlicki. Jednocześnie wskazywał, że proponowany tak naprawdę jeden przebieg kolei przez środek Łomży, w ocenie władz samorządowych i wielu mieszkańców nie jest właściwy. Przypomniał, że już przed ponad dwoma laty Rada Miejska uznała, że najkorzystniejszym rozwiązaniem byłoby jej umiejscowienie na zachodniej granicy administracyjnej miasta (od strony Ostrołęki), w rejonie ulicy Meblowej. Taki przebieg umożliwiłby budowę dworca kolejowego wraz hubem towarowym na obecnie niezabudowanych terenach przeznaczonych pod inwestycje. Otworzy je inwestorom i będzie ogromnym impulsem do rozwoju gospodarczego.

Zastępca prezydenta podkreślał, że ulokowanie linii po zachodniej granicy nie rodziłby konfliktów społecznych takich, jakie mogą pojawić się podczas poprowadzenia jej przez środek miasta. Argumentował także, iż proponowany przez projektantów wariant przecinałby wysoką estakadą praktycznie całe miasto, nie tylko wpływając niekorzystnie na jego wygląd, ale też utrudniając życie osobom mieszkającym wzdłuż tej trasy. Zwracał też uwagę, że w przypadku ziszczenia się pomysłu likwidacji gmin obwarzankowych, takich jakimi obecnie jest gmina wiejska Łomża, to w proponowanym przez łomżyńskich samorządowców wariancie dworzec znalazłby się w nowym centrum miasta. Zauważył, że już teraz wielu mieszańców, ze względu na ceny i dostępność nieruchomości, buduje się na działkach poza granicami administracyjnymi miasta.

Dojazd do dworca w rejonie ul. Meblowej z każdej jego części zająłby nie więcej niż kilkanaście minut i nie generował korków w obecnym centrum Łomży. Zastępca prezydenta dodał, że należałoby w to miejsce poprowadzić również linię kolejową Białystok – Śniadowo – Łomża w ramach programu Kolej Plus. – Dlatego apeluję, aby już na starcie nie odrzucać proponowanego przez nas wariantu, tylko potraktować go poważnie i uwzględnić w swoich planach i przeprowadzanych konsultacjach – przekazywał ministrowi Marcinowi Horale z-ca prezydenta Andrzej Garlicki.

Konsultacje społeczne dotyczące Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla projektu „Budowa linii kolejowej nr 29 na odcinku Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko”, dedykowane mieszkańcom Łomży, odbędą się 2 czerwca br. o godz. 17:00 w sali bankietowej Hotelu Gromada przy ul. Rządowej 1a w Łomży. Wszelkie uzyskane podczas tego spotkania sugestie oraz informacje będą miały istotne znaczenie podczas doprecyzowywania rozwiązań projektowych w trakcie kolejnych etapów prac. Wydarzenie organizowane jest przez Egis Poland Sp. z o.o. i odbędzie się z udziałem przedstawicieli tej firmy oraz Centralnego Portu Komunikacyjnego Sp. z o.o. Szczegóły wraz z mapą przebiegu wariantów oraz ankietą dostępne są na stronie internetowej https://cpk.pl/pl/dla-mieszkancow/studium-techniczno-ekonomiczno-srodowiskowe-dla-budowy-linii-kolejowej-nr-29-odc-ostroleka-lomza-pisz-gizycko.
/źródło: UM w Łomży/

Komentarze

  1. czosnek brawo mądry gość ...domestos po nauki do andrzeja

    OdpowiedzUsuń
  2. Kolej powstanie przez środek miasta, ale i tak gratulacje dla Garlickiego, że próbuje. Szczególnie podoba mi się argument z pomysłem likwidacji gmin obwarzankowych, takich jakimi obecnie jest gmina wiejska Łomża :-) Ciśnienie Kłysowi pewnie skoczyło jak to przeczytał.

    OdpowiedzUsuń
  3. Garlicki robi dużo negatywnego zamieszania. Zamiast skupić się na dyskusjach z CPK na temat ochrony przed hałasem, wyglądu, zagospodarowania itp to on staje okoniem. Jeszcze żeby miał jakieś wsparcie od innych samorządów, to rozumiem. Ale w tym przypadku wszyscy, łącznie z okolicznymi gminami, wspierają wariant przez centrum Łomży. W taki sposób robi tylko wrogów miastu Łomża, bo nikt nie rozumie o co mu chodzi.

    A jeszcze pomysł umiejscowienia pod Łomża dworca dla kolei lokalnej oznacza tak naprawdę zaoranie pomysłu kolei. Dużo złego robi nasz wice. Złego dla miasta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tym hałasem to bez przesady. Mieszkam w innym mieście w sąsiedztwie dworca kolejowego, 5 minut pieszo i naprawdę pociągi nie generują takiego hałasu jak np.przejezdzajace tiry. Skończyły się czasy głośnych ciuchci, teraz jeżdżą pociągi elektryczne ,bardzo ciche.

      Usuń
  4. Czosnek chce wysadzić w powietrze projekt Olbrysia, modernizacji linii kolejowej Łomża Śniadowo? Ależ krecia robota przeciw miastu

    OdpowiedzUsuń
  5. W większości miast dworce usytuowane są w centrum i nikt nie robi z tego problemu. Z każdej części miasta jest wówczas zapewniony dojazd komunikacją miejską. Nikt nie myśli o tym, że studenci czy osoby pracujące w Warszawie nie musieliby opuszczać rodzinnych stron, starszych rodziców, mogliby szybko dojeżdżać koleją do stolicy. Miasto zatrzymałoby w ten sposób odpływ młodych ludzi z Łomży. Osoby pracujące rozliczaliby podatki w Łomży, miasto zyskałoby dodatkowe fundusze. Łomża przestałaby być jak to się teraz mówi "miastem emerytów". Jestem osobą pracująca w Warszawie i nie napawa mnie optymizmem pomysł pana Garlickiego. Dodatkowe kilkanaście minut na dojazd do dworca z centrum na peryferie Łomży sporo wydłuża czas podróży,a czas jest na wagę złota w tak zabieganym dzisiejszym świecie, kiedy nie mamy czasu na kontakty z bliskimi, żyjemy w biegu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Kolej ok,ale po co betonowe słupy w centrum miasta komuś brak wyobraźni??????

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jedz do Gorzowa i zobacz jak pieknie moze to wygladac

      Usuń
  7. To co, najlepiej wybudować na peryferiach dworzec, z którego nikt nie będzie korzystał, bo będzie niepraktyczny? Rentowne dworce, to te usytuowane w centrum miast, najlepiej przy dworcach autobusowych. Stanowią wówczas doskonałe miejsce przesiadkowe i spełniają swoją rolę, służą podróżnym, którzy mogą szybko przesiąść się nie tracąc czasu na dojazdy z jednego dworca na drugi.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty - wszystkie okresy

Łomża pożegnała ks. biskupa Stanisława Stefanka…

Bal charytatywny z przykrą „atrakcją”…

Nie oszukujmy się i powiedzmy wprost, wakat na tym stanowisku może przynieść tylko pozorne oszczędności…

Apel do prezydenta Mariusza Chrzanowskiego i samorządu…

Słowa bp Stepnowskiego wybrzmiały, jakby obce mu były wskazania Kodeksu Prawa Kanonicznego oraz Soboru Watykańskiego II…